Stratégia udržateľnosti pre Váš podnik

Stratégia udržateľnosti je Váš strategický akčný plán, ako sa stať udržateľným podnikom. Vychádza z hodnotenia výkonnosti, analýzy trhového prostredia Vašej spoločnosti a požiadaviek legislatívy.

Globálne výzvy sú rôznorodé - rovnako ako vaše možnosti

Nájdite si plán udržateľnosti, ktorý vyhovuje Vašim potrebám. Ako dôveryhodný poradca pracujeme na Vašej stratégii udržateľného podnikania s maximálnym účinkom.

Čo znamená pojem udržateľnosť (sustainability)?

Udržateľnosť je podnikateľský prístup, ktorý kladie do centra pozornosti zodpovednosť za vplyv spoločnosti. Udržateľný podnik preto prináša cenné príspevky v troch oblastiach: ekonomike, ekológii a spoločnosti. Vzhľadom na klimatické zmeny sa udržateľné postupy v podnikaní často spájajú s opatreniami z hľadiska environmentálnej zodpovednosti. To však zďaleka nie je všetko. Potrebu udržateľného prístupu k podnikaniu zvyšujú aj regulačné a spoločenské zmeny.

Podniková udržateľnosť zahŕňa oveľa viac než len opatrenia v oblasti klímy. Udržateľná podnikateľská stratégia môže zahŕňať aj otázky sociálnej udržateľnosti. Opatrenia stratégie udržateľnosti sa zvyčajne zbiehajú v manažmente udržateľnosti spoločnosti. Za implementáciu však nie je zodpovedné len oddelenie ESG (Environmental, Social & Corporate Governance) alebo CSR (Corporate Social Responsibility). Podniková udržateľnosť sa týka celej spoločnosti a s cieľom čo najlepšieho postavenia v budúcnosti.

Prvky úspešnej a udržateľnej obchodnej stratégie

Úspešná stratégia udržateľnosti závisí od systematického prístupu. Preto náš rámec stratégie udržateľnosti pozostáva z 3 fáz, ktoré nám umožňujú vytvoriť pre Vás realizovateľné riešenie na mieru:

Fáza 1:
360° analýza

Najprv je potrebné analyzovať a zhrnúť vnútorné a vonkajšie okolnosti, ktoré sú základom pre strategické rozhodovanie.

Fáza 2:
Vývoj stratégie

Vo fáze 2 definujeme kľúčové strategické oblasti udržateľnosti a odčítame integrovanú a zastrešujúcu stratégiu udržateľnosti.

Fáza 3:
Implementácia stratégie

Vo fáze 3 realizujeme merateľné ciele a konkrétne opatrenia, ktoré prispievajú k plneniu strategických cieľov.

Výzva je skutočná.
Ale dobrou vecou je: Podnikateľské stratégie trvalo udržateľného rozvoja sú osvedčené.

Udržateľnosť nie je voľbou, ale nevyhnutnosťou. Budúcnosť prináša mnoho výziev, ktoré môžu ovplyvniť Vaše podnikanie: Vyčerpanie prírodných zdrojov, narušenie dodávateľského reťazca a veľké neistoty v dôsledku zmeny klímy, krízy biodiverzity alebo sociálnej nespravodlivosti. Stačí spomenúť len niektoré z nich. Široká verejnosť a ďalšie zúčastnené strany zároveň vyvíjajú čoraz väčší tlak na spoločnosti, aby sa stali súčasťou riešenia – prostredníctvom tzv. zeleného rastu alebo ekologického podnikania. Optimálna stratégia udržateľnosti rieši všetky tieto okolnosti.

Výhody udržateľnosti Vášho podnikania spolu s nami

Prispôsobte svoje podnikanie budúcim rizikám a príležitostiam

Úspešné spoločnosti sa pozerajú dopredu a pripravujú sa na budúcnosť. Úspešná stratégia udržateľnosti vychádza z rámcových podmienok, ktorým je spoločnosť vystavená.

Implementujte stratégiu udržateľnosti s dosahom

Vypracovanie stratégie udržateľnosti môže byť zložitá úloha. Ponúkame cielené a efektívne spracovanie prispôsobené Vašim potrebám, pretože riadenie udržateľnosti je našou hlavnou službou.

Zabezpečujeme dodržiavanie právnych predpisov

Požiadavky na spoločnosti sa zvyšujú, v neposlednom rade aj v dôsledku taxonómie EÚ a CSRD. To si vyžaduje prehľad, skúsenosti a holistický prístup - my sa zaoberáme všetkým.

Zlepšite reputáciu a proces podávania správ

Najprv skutky, potom slová. To je plán na zlepšenie Vašej reputácie. Ponúkame profesionálny základ pre komunikáciu o udržateľnosti prostredníctvom jasných procesov podávania správ o udržateľnosti.

Naše služby v rámci stratégie udržateľnosti

Vypracovanie stratégie udržateľnosti

Na základe 360° analýzy preskúmania výkonnosti Vašej spoločnosti a kontextu sa vypracuje stratégia udržateľnosti s jasne definovanými a zrozumiteľnými piliermi. To môže zahŕňať požiadavky zákazníkov a investorov. Realizácia sa snaží rozšíriť existujúce silné stránky a zvládnuť slabé stránky, čím sa uspokojí stále rastúci dopyt zo strany zákonodarcu a trhu po profesionálnom, integrovanom a aktívne riadenom pohľade na budúce opatrenia udržateľnosti. Na zhodnotenie aktuálnej výkonnosti spoločnosti v oblasti riadenia udržateľnosti (tzv. vyspelosť udržateľnosti) naši odborníci z denkstatt vyvinuli modulárny prístup analýzy, ktorý najlepšie vyhovuje Vašim potrebám.

Analýza významnosti

Skôr ako sa pustíte do implementácie stratégie, odporúčame vykonať analýzu významnosti, nazývanú aj hodnotenie významnosti. Predstavuje jadro každého riadenia udržateľnosti a vytvára základ pre témy, o ktorých sa hovorí v rámci reportovania. Definuje, ktoré environmentálne, sociálne a etické témy sú podstatné a na ktoré sa vaša spoločnosť musí zamerať. Náš denkstatt prístup zodpovedá odporúčaniu univerzálnych štandardov GRI a prístupu „dvojitej významnosti“, ktorý je povinným prvkom budúceho vykazovania v súlade s CSRD.

Čo je to „materiál“? To je potrebné posúdiť z troch rôznych hľadísk. Po prvé, z pohľadu najdôležitejších zúčastnených strán, po druhé z pohľadu environmentálneho a sociálneho vplyvu a po tretie z pohľadu významu pre úspech podniku. Témy, ktoré sú identifikované ako podstatné, sa stanú oblasťami záujmu a budú oddelené od ostatných tém, ktoré môžu byť depriorizované.

Výhody:

  • Väčší dôraz na (obmedzené) interné zdroje a najlepšie využitie pozornosti čitateľa (správa)
  • Profesionálne odvodené hodnotenie významnosti môže pomôcť zabrániť greenwashingu, zvýšiť dôveryhodnosť a znížiť riziká poškodenia dobrého mena
  • Efektívne schvaľovanie strategických oblastí riadenia (zníženie rozhodovacej záťaže v dôsledku protichodných interných záujmov)
  • Stanovenie priorít tém vedie k cielenej realizácii stratégie udržateľnosti a umožňuje jednoduchšie prideľovanie zdrojov so zjednodušením rozpočtovým procesom

Riadenie trvalej udržateľnosti

Náš hlboký prehľad o rôznych odvetviach, veľkostiach spoločností a prístupoch k riadeniu udržateľnosti Vám pomôže získať inšpiráciu, ako najlepšie integrovať udržateľnosť do vašej organizácie. Porovnávanie s porovnateľnými spoločnosťami a ich organizáciou riadenia trvalej udržateľnosti vytvára povedomie manažmentu o tom, aká by mohla byť vhodná veľkosť a štruktúra súčasného riadenia trvalej udržateľnosti.

Radi Vás podporíme v rôznych fázach procesov a nájdeme stratégiu, ktorá vyhovuje práve Vašej spoločnosti!

FAQ

Často kladené otázky o stratégii udržateľnosti

Čím lepšie poznáte svoje silné a slabé stránky, tým lepšie môžete reagovať a byť pripravení. To, čo platí pre obchodnú stratégiu vo všeobecnosti, platí aj pre stratégiu udržateľnosti. Aby ste zvládli svoje silné a slabé stránky, má zmysel pýtať sa Vašich kľúčových zúčastnených strán, ako vnímajú výkonnosť v oblasti udržateľnosti, skúmať výkonnosť partnerov, hodnotiť ich vlastnú vyspelosť v oblasti udržateľnosti a prípadne si nechať nezávisle hodnotiť. Na základe tejto analýzy sa stanú zrejmými príležitosti, ktoré treba rozvíjať, a riziká, ktoré treba riadiť. Získate tak pevný základ pre realizáciu stratégie. Ako štrukturálny rámec pomáha mať hotové hodnotenie významnosti a dobre definované významné témy.

Analýza významnosti predstavuje jadro každého riadenia udržateľnosti a vytvára základ pre všetky témy, o ktorých sa hovorí v rámci podávania správ. Definuje, na ktoré environmentálne, sociálne a etické témy sa treba zamerať. Týmto spôsobom možno cielene a efektívne využívať zdroje manažmentu. Všeobecné štandardy vykazovania a právne požiadavky vychádzajú z profesionálnej analýzy významnosti.

V ideálnom prípade existuje len jedna obchodná stratégia, ktorá do hĺbky implementuje aspekty udržateľnosti, ako sú napríklad planetárne hranice a sociálna súdržnosť. V praxi však podnikateľské stratégie často obmedzujú svoj pohľad na krátkodobé a strednodobé údaje o finančnej výkonnosti. Stratégia udržateľnosti túto medzeru vypĺňa tým, že holisticky hodnotí súčasné obchodné modely a predstavuje potrebné alternatívy. To zahŕňa rozšírenie perspektívy na dlhodobé hľadisko, vrátane celého vyššieho a nižšieho hodnotového reťazca, vyhodnotenie perspektívy externých zúčastnených strán, zohľadnenie environmentálnych a sociálnych vplyvov, zahrnutie nefinančných aspektov tvorby a udržania hodnoty, ako je zmiernenie rizika, reputácia značky a zamestnávateľa alebo nezávislosť od dynamiky globálneho trhu.

Väčšinu myšlienok GRI prevzal EFRAG do návrhu ESRS CSRD. CSRD však zakotvuje dvojitú významnosť – čo ovplyvňuje rozvoj stratégie udržateľnosti, aby sa nezameriavala len na to, čo je najlepšie pre ľudí a planétu, a zároveň aj na riziká a šance, ktorým podniky čelia v dôsledku trendov súvisiacich s udržateľnosťou. Organizácie teraz musia informovať o vzájomnom vzťahu medzi výkonnosťou podniku a výkonnosťou v oblasti udržateľnosti nielen z hľadiska stratégie, ale aj z hľadiska riadenia, rozhodovania a hodnotenia výkonnosti. Okrem toho je potrebná súhrnná perspektíva manažmentu udržateľnosti, ako aj uvažovanie o každej konkrétnej podstatnej téme.

Neexistuje jeden správny prístup, záleží skôr na tom, aký štandard vykazovania používate. Napríklad štandard GRI odporúča dva rozmery:

  1. ekonomické, environmentálne a sociálne vplyvy (inside-out, t. j. vplyv vykazujúcej
    organizácie na ekonomiku, životné prostredie a spoločnosť)
  2. význam zúčastnených strán

Návrhy CSRD/ESRS tiež obsahujú dva rozmery, ale druhý sa líši:

  1. vplyv na udržateľnosť (tiež inside-out, ako GRI)
  2. finančný vplyv (podstatné riziká a príležitosti na hodnotu podniku,
    obchodný model, stratégiu, dosiahnutie cieľov a tvorbu hodnoty)

GRI, ako aj CSRD a ďalšie rámce však podporujú používanie všetkých troch rozmerov:

  1. Vplyv na udržateľnosť
  2. Finančný vplyv
  3. Vstup zúčastnených strán (GRI ako samostatný rozmer, CSRD na rozšírenie a overenie ostatných dvoch rozmerov)

Kontaktujte nás

Vyplňte nasledujúci formulár a náš tím Vám rád pomôže.

Ďakujeme za vašu správu! Čoskoro sa Vám ozveme.