FAQ
Často kladené otázky o Greenwashingu
Greenwashing: Čo je to?
Greenwashing, veľmi stručne vysvetlené, znamená klamlivú komunikáciu o pôsobení spoločnosti alebo výrobku v oblasti udržateľnosti. Zahŕňa marketingové aktivity, ktoré manipulujú s ekologicky uvedomelými spotrebiteľmi napríklad používaním prehnaných alebo nesprávnych tvrdení o environmentálnych prínosoch výrobku alebo služby.
Čo sú to ekologické/zelené tvrdenia (Green claims)?
Ekologické či zelené tvrdenie môže byť akékoľvek posolstvo v kontexte komerčnej komunikácie, ktoré uvádza alebo naznačuje, že výrobok má pozitívny alebo nulový vplyv na životné prostredie, je menej škodlivý pre životné prostredie ako iné výrobky alebo sa jeho vplyv časom zlepšil. Správy sa môžu šíriť vo forme textu, obrazových, grafických alebo symbolických zobrazení. Posolstvo môžu predstavovať aj etikety, názvy značky, spoločnosti alebo výrobku. Tvrdenia sa nemusia vždy týkať konkrétnych výrobkov, ale môžu sa vzťahovať aj na kategórie výrobkov, značky alebo spoločnosti.
Ako sa dá zabrániť Greenwashingu?
Existuje niekoľko krokov, ktoré môže spoločnosť podniknúť, aby zaručila, že jej ekologické tvrdenia sú správne a v súlade so zákonom. Dôležité sú napríklad interné procesy schvaľovania environmentálnej komunikácie. Interné (alebo externé) kritické preskúmanie tvrdení na základe právnych požiadaviek je nevyhnutné. Tvrdenia by sa mali uvádzať len na základe údajov z prvej ruky a vedecky podložených dát a externého hodnotenia. Aby sa predišlo Greenwashingu, niektoré spoločnosti volia Greenhushing, čo znamená, že vôbec nekomunikujú o svojom úsilí v oblasti udržateľnosti. Ani to nie je riešenie.
Akým tvrdeniam sa treba vyhnúť?
Je potrebné vyhnúť sa nejasným ukazovateľom, nejasným pojmom, chýbajúcim vysvetleniam alebo nevhodným porovnaniam. Prezentácia samozrejmých faktov alebo minimálnych zákonných požiadaviek ako osobitných úspechov tiež predstavuje Greenwashing. Sofistikovanejšie tvrdenia vyzdvihujú environmentálne opatrenia, pričom odvádzajú pozornosť od iných podnikateľských činností spoločnosti, ktoré sú škodlivé pre životné prostredie. Spotrebitelia sú čoraz obozretnejší voči ekologickým tvrdeniam bez podporných faktov.
Čo je smernica EÚ o tvrdeniach týkajúcich sa životného prostredia (EU Green Claims Directive)?
Smernica o tvrdeniach týkajúcich sa životného prostredia je návrh, ktorý Európska komisia zverejnila 22. marca 2023 s cieľom chrániť spotrebiteľov pred praktikami Greenwashingu. Od spoločností sa bude vyžadovať, aby svoje vyhlásenia zdôvodňovali splnením niekoľkých kritérií. Overovanie treťou stranou bude povinné. Okrem toho bude smernica obsahovať požiadavky týkajúce sa komunikácie so spotrebiteľmi a pravidlá týkajúce sa používania označení.
Čo je Greenhushing?
Greenhushing možno považovať za opak Greenwashingu. Tento termín sa používa, keď spoločnosti mlčia o snahách týkajúcich sa udržateľnosti. Aj keď sa o výrobkoch alebo službách môže tvrdiť, že sú šetrné k životnému prostrediu, alebo sa zaviedli účinné opatrenia, spotrebiteľ o tom nie je informovaný.