FAQ
Často kladené otázky o stratégii udržateľnosti
Ako stratégia udržateľnosti pomáha podniku?
Čím lepšie poznáte svoje silné a slabé stránky, tým lepšie môžete reagovať a byť pripravení. To, čo platí pre obchodnú stratégiu vo všeobecnosti, platí aj pre stratégiu udržateľnosti. Aby ste zvládli svoje silné a slabé stránky, má zmysel pýtať sa Vašich kľúčových zúčastnených strán, ako vnímajú výkonnosť v oblasti udržateľnosti, skúmať výkonnosť partnerov, hodnotiť ich vlastnú vyspelosť v oblasti udržateľnosti a prípadne si nechať nezávisle hodnotiť. Na základe tejto analýzy sa stanú zrejmými príležitosti, ktoré treba rozvíjať, a riziká, ktoré treba riadiť. Získate tak pevný základ pre realizáciu stratégie. Ako štrukturálny rámec pomáha mať hotové hodnotenie významnosti a dobre definované významné témy.
Čo je to analýza významnosti?
Analýza významnosti predstavuje jadro každého riadenia udržateľnosti a vytvára základ pre všetky témy, o ktorých sa hovorí v rámci podávania správ. Definuje, na ktoré environmentálne, sociálne a etické témy sa treba zamerať. Týmto spôsobom možno cielene a efektívne využívať zdroje manažmentu. Všeobecné štandardy vykazovania a právne požiadavky vychádzajú z profesionálnej analýzy významnosti.
Aký je hlavný rozdiel medzi tvorbou podnikateľskej stratégie a tvorbou stratégie udržateľnosti?
V ideálnom prípade existuje len jedna obchodná stratégia, ktorá do hĺbky implementuje aspekty udržateľnosti, ako sú napríklad planetárne hranice a sociálna súdržnosť. V praxi však podnikateľské stratégie často obmedzujú svoj pohľad na krátkodobé a strednodobé údaje o finančnej výkonnosti. Stratégia udržateľnosti túto medzeru vypĺňa tým, že holisticky hodnotí súčasné obchodné modely a predstavuje potrebné alternatívy. To zahŕňa rozšírenie perspektívy na dlhodobé hľadisko, vrátane celého vyššieho a nižšieho hodnotového reťazca, vyhodnotenie perspektívy externých zúčastnených strán, zohľadnenie environmentálnych a sociálnych vplyvov, zahrnutie nefinančných aspektov tvorby a udržania hodnoty, ako je zmiernenie rizika, reputácia značky a zamestnávateľa alebo nezávislosť od dynamiky globálneho trhu.
V čom spočíva hlavný posun v paradigme medzi GRI a CSRD?
Väčšinu myšlienok GRI prevzal EFRAG do návrhu ESRS CSRD. CSRD však zakotvuje dvojitú významnosť – čo ovplyvňuje rozvoj stratégie udržateľnosti, aby sa nezameriavala len na to, čo je najlepšie pre ľudí a planétu, a zároveň aj na riziká a šance, ktorým podniky čelia v dôsledku trendov súvisiacich s udržateľnosťou. Organizácie teraz musia informovať o vzájomnom vzťahu medzi výkonnosťou podniku a výkonnosťou v oblasti udržateľnosti nielen z hľadiska stratégie, ale aj z hľadiska riadenia, rozhodovania a hodnotenia výkonnosti. Okrem toho je potrebná súhrnná perspektíva manažmentu udržateľnosti, ako aj uvažovanie o každej konkrétnej podstatnej téme.
Aký je správny popis pre osi matice významnosti?
Neexistuje jeden správny prístup, záleží skôr na tom, aký štandard vykazovania používate. Napríklad štandard GRI odporúča dva rozmery:
- ekonomické, environmentálne a sociálne vplyvy (inside-out, t. j. vplyv vykazujúcej
organizácie na ekonomiku, životné prostredie a spoločnosť) - význam zúčastnených strán
Návrhy CSRD/ESRS tiež obsahujú dva rozmery, ale druhý sa líši:
- vplyv na udržateľnosť (tiež inside-out, ako GRI)
- finančný vplyv (podstatné riziká a príležitosti na hodnotu podniku,
obchodný model, stratégiu, dosiahnutie cieľov a tvorbu hodnoty)
GRI, ako aj CSRD a ďalšie rámce však podporujú používanie všetkých troch rozmerov:
- Vplyv na udržateľnosť
- Finančný vplyv
- Vstup zúčastnených strán (GRI ako samostatný rozmer, CSRD na rozšírenie a overenie ostatných dvoch rozmerov)